Principală » 2013 » Decembrie » 24 » ...prin discuţie se naşte adevărul...
5:08 PM
...prin discuţie se naşte adevărul...

În luna noiembrie a.c., Centrul Aarhus Moldova a continuat seria de întruniri de informare cu privire la Convenţia de la Aarhus. De această dată, invitaţi au fost primari din mai multe localități din raionul Glodeni. O nouă deplasare, o nouă tentativă, reuşită cred eu, de a contribui la creşterea gradului de conştientizare a reprezentanţilor APL – a primarilor, consilierilor şi a altor lucrători ai primăriilor cu privire la necesitatea de a colabora cu publicul şi avantajele pe care le putem avea implicându-l. Publicul – care, nu reprezintă acei „băgăcioşi” cum îi numesc deseori funcţionarii pe oamenii foarte curioşi care „nu au nimic altceva a face decât să bată pe la uşile instituţiilor” – poate deveni un partener al autorităţilor, un consilier care poate să vină cu idei bune, care mai şi critică, dar prin asta contribuie la îmbunătăţirea proiectelor, la luarea unor decizii durabile care să fie în interesul tuturor.

Există o multitudine de metode de participare şi de implicare a publicului în procesul decizional. Putem face referire la „instrumente” precum grupe consultative şi de lucru, reuniuni ale publicului – audieri publice, întâlniri cu persoane importante (persoane - cheie), negocieri, anchete, grupe-focare sau sondaje de opinie publice etc. Acestea precum şi alte metode sunt folosite, în practică, la toate nivelele de conducere – de la ministere care elaborează politici în diverse domenii – la primării ale comunelor care decid asupra planurilor de dezvoltare a localităţilor, emit autorizaţii, realizează alte activităţi ce le revin conform atribuţiunilor.

De asemenea, este necesar să ne referim la principiile de bază ale unui proces participativ, care, fiind respectate, vor permite ca acel dialog să se producă eficient. Or, un proces bine organizat şi pus la punct va aduce rezultatul aşteptat şi cu siguranţă nu va dezamăgi nici populaţia, nici autorităţile.

 Astfel, publicul trebuie să fie antrenat la etapa iniţială, la care există posibilitatea de a influenţa decizia adoptată prin comentarii, recomandări. Este necesar să fie stabilite termene rezonabile pentru participare – oamenii trebuie să aibă timp ca să analizeze situaţia, documentele propuse şi să-şi exprime opinia. Este absolut important să fie asigurată informarea eficientă a publicului despre posibilităţile de participare care îi sunt puse la dispoziţie. Publicul trebuie să aibă acces la informaţia de bază şi la întregul volum de informaţie, aplicată în procesul de adoptare a deciziilor. Oamenilor trebuie să le fie asigurată posibilitatea prezentării obiecţiilor, iar în deciziile elaborate de autorităţi să se ţină cont, la modul cuvenit, de acestea. În final, publicului trebuie să i se ofere informaţia despre decizia finală.

Doar prin comunicare, discuţie şi dezbateri se naşte adevărul. Evident că întotdeauna vor exista interese, şi de cele mai multe ori interesele autorităţilor nu vor corespunde cu cele ale populaţiei. Fie că este vorba de necunoaşterea oamenilor, subiectivismul cu care sunt abordate problemele localităţii sau interese personale şi de afaceri ale unor funcţionari. Dar important este să realizăm cu adevărat că avantajele unui activism civic dar şi mai important stimularea şi motivarea oamenilor de a se implica va aduce beneficii nu doar simplilor cetăţeni dar şi reprezentanţilor sectorului de afaceri şi autorităţilor.

Vom enumera doar câteva dintre ele, identificate şi conştientizate, spre bucuria noastră, chiar de primarii care au participat la evenimentele de informare: sporirea încrederii populaţiei; creşterea credibilităţii autorităţilor; proiecte performante şi eficiente pentru localitate; prevenirea şi evitarea conflictelor la nivel de comunitate; decizii raportate la necesităţile populaţiei şi nu doar la interesul guvernanţilor, de nivel local sau naţional.

Iar lista poate continua ...

Elena SCOBIOALA

Vizualizări: 174 | Adăugat de: CAM | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: